Jakob Egeris Thorsen tiltræder som lektor

Pr. 1. april tiltræder Jakob Egeris Thorsen som lektor ved Afdeling for Teologi.

Den 1. april 2020 tiltræder Jakob Egeris stillingen som lektor i diakoni på Afdeling for Teologi (IKS). Ansættelsen kommer til at lægge i forlængelse af et 3-årigt midlertidigt lektorat, som udløber den 31. marts.

Jakob har siden 2014 koordineret og undervist på den tværfaglige kandidatuddannelse i diakoni (kristen social praksis). Uddannelsen består af studieelementer fra teologi, statskundskab og virksomhedsledelse og er et spændende tværfakultært samarbejde med BSS. Fra efteråret 2020 bliver uddannelsen også udbudt som fjernstudium, hvilket Jakob de sidste to år har arbejdet med at forberede.

På forskningssiden har Jakob Egeris Thorsen siden 2017 arbejdet med forskellige projekter: 1) En undersøgelse af, hvordan diakonalt arbejde i Danmark udfolder sig i spændingsfeltet mellem lokale menigheder, diakonale organisationer og kommuner. 2) En undersøgelse af irregulære migranters brug af diakonale tilbud. 3) En undersøgelse af diakonien i et økumenisk og missionsteologisk perspektiv. Jakob kombinerer i sit arbejde kvalitative studier med teologiske og sociologiske analyser.

Jakob Egeris Thorsen er uddannet cand.theol. og BA i antropologi fra Københavns Universitet (2007). Han var PhD-studerende ved Teologisk Fakultet på Aarhus Universitet fra 2009-2012. Fra 2012 til 2017 var han først videnskabelig assistent og siden postdoc-stipendiat ved Afdeling for Teologi.

Jakob Egeris Thorsen
Institut for Kultur og Samfund