Jonas Thorup Thomsen - Ny Ph.d. ved afdeling for Historie og Klassiske studier

Jonas skal arbejde på projektet: Gejstlig læsning i det tidligt moderne Danmark: Danske sognepræsters rolle i udbredelsen af nye tanker og strømninger 1660-1810.

Jeg er ny ph.d.-studerende her på instituttet. Nogle af jer kender mig måske i forvejen, da jeg har taget både min bachelor i historie og kandidat i kulturhistorie her på Aarhus Universitet. Derudover har jeg læst et semester i udlandet på University of York og læst museologiske studier på mit tilvalg.

Mit projekt bærer titlen Gejstlig læsning i det tidligt moderne Danmark: Danske sognepræsters rolle i udbredelsen af nye tanker og strømninger 1660-1810. Projektet går ud på, at jeg vil gennem bl.a. gejstlige skifteregnskaber vil undersøge, hvilke bøger, der var i omløb i perioden for at finde ud af, i hvor høj grad tidens kirkehistoriske strømninger også slog igennem i den bredere befolkning. Jeg har også tænkt mig at lave nogle mikrohistoriske nedslag, der skal undersøge, hvordan sognepræster konkret udbredte nogle af disse bøger til deres sognebørn.

Jeg bor i Aarhus og i min fritid går jeg ture i Riis Skov, tegner eller nyder en øl og en fodboldkamp.

Jeg glæder mig meget til at møde jer og for alvor komme i gang med mit projekt.